Schenking boompjes voor Tiny Forest Gooikerspark

Deventer is een mini-bos rijker! Tijdens de Boomfeestdag (omgedoopt tot Bosfeestdag) op 14 maart 2018 is het Tiny Forest aangelegd in het Gooikerspark. Dit bos, van bijna 300m2, is op speciale wijze aangelegd, met een hoge plantdichtheid van 3-4 bomen per m2. Hier staan zo’n 30 verschillende soorten, die straks voor een hoge biodiversiteit moeten zorgen, voor een aangename plek voor de buurt om te vertoeven en voor kinderen om natuur te beleven.

De Deventer Bomenstichting heeft de aankoop van het plantmateriaal mogelijk gemaakt.

Met de mist nog in de lucht gingen kinderen voortvarend aan de slag om de bomen te planten. Kinderen van 3 scholen (Kolmenscate, Olijfboom en Wizard) en peuters van Sam &Pluk hielpen in de ochtend mee met boomplanten.

Voor veel kinderen was dit de allereerste keer dat ze een boom gingen planten, en deze keer dus zelfs een heel bos. Ze konden er maar met moeite mee stoppen om de schoppen over te dragen aan de volgende groep. De kinderen hebben voor het bos en de bomen wensen opgeschreven, die ze na het planten in de bomen hebben gehangen. Na afloop van de dag zijn alle wensen verzameld en naar de Ulebelt gebracht, waar ze voorlopig een mooi plekje aan de wand krijgen!

Na het bomenplanten was er voor de kinderen nog gelegenheid om bij de kraam van het IVN en de Bomenstichting meer te horen over hoe dik en hoe lang bomen kunnen groeien. Uiteraard gebeurde dat in de vorm van beweegspellen en zelf doen! In de middag kwamen ook buurtbewoners en andere geïnteresseerden een handje helpen om de bomen allemaal de grond in te krijgen. Tegen drie uur konden de schoppen schoongemaakt, want alle plantgoed was geplant!