Op de bres voor de watercipres

21 okt 2019.  Vanmorgen hebben mensen van de Deventer Bomenstichting in een voorlopige voorzieningenprocedure voor de Rechtbank Zwolle gepleit voor schorsing van de voorgenomen kap van de watercipres in de tuin van Woon- en Zorgcentrum’t Dijkhuis aan de Gorsselseweg 2 te te Bathmen.

De boom is te mooi en te gezond om te laten gaan.

Voor de kap heeft de gemeente een vergunning afgegeven. Wij vinden dat er eerst onderzocht moet worden of er manieren zijn om de boom te behouden. Wat er van de boom afvalt aan naaldjes en vruchtjes, kan opgevangen worden een net. De meest lage takken kunnen gesnoeid worden. Er kan door een tuinarchitect onderzocht worden worden hoe de boom is in te passen in de belevingstuin, die t Dijkhuis daar wil aanleggen. ‘t Dijkhuis wil echter op deze punten niet ingaan.

Wij vinden ook dat de toekomstverwachting hoger ingeschat moet worden dan de gemeente heeft gedaan en dat de boom wel degelijk voor 25 % zichtbaar is vanaf de openbare weg. Wij hebben dan ook bezwaar ingediend bij de gemeente tegen de vergunning. Op 6 november is de zitting voor de bezwarencommissie. De Rechtbank doet uiterlijk maandag 28/10/2019 uitspraak.