Op de bres voor de watercipres

21 okt 2019.  De watercipres in de tuin van Woon- en Zorgcentrum  ‘t Dijkhuis aan de Gorsselseweg 2  te Bathmen zou gekapt moeten worden..

De boom is te mooi en te gezond om te laten gaan.

Het is een boom die daar ooit met een bedoeling is geplant. Lang is gedacht dat deze soort was uitgestorven, totdat men toch nog een aantal exemplaren heeft aangetroffen op een afgelegen plek. Daar is dit een afstammeling van.

Voor de kap heeft de gemeente echter een vergunning afgegeven. Wij vinden dat er eerst onderzocht moet worden of er manieren zijn om de boom te behouden. Wat er van de boom afvalt aan naaldjes en vruchtjes, kan opgevangen worden een net. De meest lage takken kunnen gesnoeid worden. Er kan door een tuinarchitect onderzocht worden worden hoe de boom is in te passen in de belevingstuin, die t Dijkhuis daar wil aanleggen. De boom geeft immers heerlijke schaduw, zorgt voor een lagere temperatuur in de zomer en is een vast herkenningspunt voor bewoners in de tuin. ‘t Dijkhuis wil echter op deze punten niet ingaan.

Wij vinden ook dat de toekomstverwachting voor de boom hoger ingeschat moet worden dan de gemeente heeft gedaan en dat de boom wel degelijk voor 25 % zichtbaar is vanaf de openbare weg.

Wij hebben dan ook bezwaar ingediend bij de gemeente tegen de vergunning. Wij wachten op de uitspraak.