Kozakkenlinde-Onderhoud

De Deventer Bomenstichting wil de eigenaar een zo goed mogelijk advies gegeven over het zo lang mogelijk instandhouden van deze historische boom. Zij heeft hiertoe in overleg met de eigenaar een rapport laten opstellen door Frits Gielissen van O.B.T.A. de Linde v.o.f. (najaar 2020).

Deze Hollandse linde is te vinden langs de IJsseldijk aan de Kozakkenweg in Diepenveen De gehavende boom wordt de Kozakkenlinde genoemd en is volgens de overlevering tussen de 300 en 400  jaar oud. Het is een historische boom, die zijn naam dankt aan het Kozakkenleger. Bij de bezetting van Deventer door de Franse troepen in 1813 brak een volksopstand uit. Kozakken te paard werden te hulp geroepen om de Fransen te verdrijven. De linde werd gebruikt als uitkijkpost vanwege het goede zicht op de vestingwallen van Deventer, met name de Noordenbergpoort. Naast de Kozakkenlinde staan enkele eikenstobben (hakhout), die ook enkele honderden jaren oud zijn.

De Kozakkenlinde te Diepenveen is waarschijnlijk geplant in de 17e eeuw als gesnoeide dijklinde en wellicht als bakenboom voor het water- en landverkeer. De boom is waarschijnlijk als een knotboom beheerd geweest. Sinds ca. 1900 is de boom niet meer in knotvorm  gesnoeid en draagt nu zes kroonstammen op de oude knothoogte. Dat er onderhoud nodig is behoeft geen betoog, als je de boom eenmaal gezien hebt. Wat nu beste onderhoudsstrategie is, is echter niet bepaald eenvoudig. Vandaar dat er een rapport is laten maken door de deskundige Frits Gielissen.

Meer lezen over de Kozakkenlinde?