Deventer 1250 : Deventer 1250 boomjaren rijker!

1250 jaar Deventer: Wethouder Carlo Verhaar plant een boom!

De Deventer Bomenstichting heeft ter viering van Deventer 1250 een aantal fraaie bomen uitgedeeld aan inwoners van Deventer om in hun eigen tuin te planten. Het gaat om 125 bomen van elk 10 jaar oud  (=1250 boomjaren!)

Bij de samenstelling van de boomsoortlijst is o.a. gelet op bloesem voor insecten en vruchtjes voor vogels. Zoals lijsterbes, meidoorn, hazelaar, inlandse vogelkers en fruitbomen. De deelnemers konden hier uit hun eigen keuze maken.

Op 21 november heeft wethouder Carlo Verhaar de symbolische eerste boom -een meidoorn- geplant in de voortuin van de familie Jansen aan de Pastoorsdijk 2 in Schalkhaar.

Het leuke van dit project is dat deze bomen een blijvende herinnering zijn aan de viering Deventer 1250.

En zo kunnen inwoners extra meehelpen  aan de verbetering van de luchtkwaliteit en vergroting van de biodiversiteit in hun eigen gemeente.

De deelnemers zijn echt heel enthousiast over dit initiatief. Tuincentrum Gooiker heeft het plantmateriaal aangeleverd, en daar konden de deelnemers hun boom, inclusief aarde, paal en plantinstructie ophalen. Gerben Gooiker van het tuincentrum meldde op 19 november dat de helft van de bomen al zijn afgehaald en dat de mensen er erg blij mee blijken te zijn.

De Deventer Bomenstichting doet nog meer om Deventer groener te krijgen samen met de inwoners:

– schoolpleinbomenproject: scholen komen in aanmerking voor een gratis boom.

– herinneringsbosje, waar mensen een boom kunnen laten planten ter viering of herinnering aan een voor hen belangrijke gebeurtenis. Dit project is nog in de opstartfase.

-Deventer Bomenfonds: particulieren kunnen een financiële bijdrage krijgen voor boomonderhoud. Het moet dan wel gaan om een monumentale boom.

.