Bomenfonds

Bijdrage in onderhoudskosten

Monumentale bomen vergen onderhoud. Het snoeien en/of verbeteren van groeiomstandigheden kan een kostbare zaak zijn. De Deventer Bomenstichting vindt het belangrijk dat ook monumentale bomen zo lang mogelijk behouden blijven. Daarom heeft zij samen met de gemeente Deventer in 2012 een fonds opgericht om particuliere bomenbezitters tegemoet komen in de onderhoudskosten. Per geval kan uit Bomenfonds maximaal 1500 euro bijgedragen worden. Na drie jaar is een nieuwe bijdrage mogelijk.

Aanmelding

Iedere boomeigenaar, met uitzondering van overheidsinstellingen, die een monumentale boom op zijn terrein heeft staan kan deze via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. aanmelden. De mensen van het bomenfonds doen onderzoek of onderhoud noodzakelijk is en of de boom monumentaal genoeg is. Of een boom monumentaal is, wordt beoordeeld aan de hand van een puntensysteem. Criteria waarop een boom kan scoren zijn bijvoorbeeld de ouderdom en de zichtbaarheid vanaf de openbare weg. Als boom een lokale betekenis heeft, zoals een zogenaamde herdenkingsboom, kunnen hiervoor ook punten toegekend worden.

Particuliere giften

De gemeente Deventer draagt jaarlijks bij aan het fonds. Dat is geweldig, maar niet genoeg om alle aanvragen te honoreren. Dus extra giften zijn meer dan welkom! Dat kan op: IBAN: NL65TRIO0390464414 t.n.v. Deventer Bomenstichting