Rode beuk - Diepenveenseweg

rodebeuk diepenveenseweg

Naar aanleiding van een vraag over de rode beuk aan de Diepenveense weg kan de Deventer Bomenstichting het volgende melden.

Het was ons inderdaad opgevallen dat deze rode beuk er bijzonder slecht uit ziet. Hij is op sterven na dood en zal niet meer herstellen.

Wat er aan de hand is is gissen, maar het vermoeden is dat de boom een probleem heeft op de plaats waar de vergroeiing is van de onder- en de bovenstam. De boom is als een dun takje veredeld op een onderstam, dat was een gewoon groen beukje met wortels. De tak, die er ooit op geënt werd is nu de rode beuk geworden die we nu zien. Op ca. 1.5 hoogte is een brede ring rondom de stam te zien. Dat is de oorspronkelijke plaats waar het takje op de onderstam is geënt. Blijkbaar is dat niet helemaal goed gegaan en is er een vergroeiing naar binnen toe die de sapstroom nu onderbreekt.

Schimmel zou een andere mogelijkheid zijn, dat is minder waarschijnlijk want aantastingen door schimmel verlopen veel langzamer.

De Deventer Bomenstichting vreest dat de boom deze winter gekapt gaat worden.

In het kwartaal overleg dat de stichitng met de gemeente heeft, zullen wij vragen om weer een rode beuk te planten.